top of page

Převzetí a předání lodi

Správné převzetí pronajaté lodi je stejně důležité jako kapitánské zkušenosti na moři či správná předpověď počasí. Předávající technici všech charterových společností jsou pouze lidé a i když jim nemůžeme přisuzovat špatný úmysl nebo neschopnost, můžou cokoliv přehlédnout. Lodě si od navrátivších se klientů převezmou ráno okolo deváté hodiny, všichni pospíchají, následně je třeba lodě uklidit a provést nutné opravy. Lodí bývá většinou pět na jednoho technika, někde více /bohužel/ někde méně /promítnuto v ceně pronájmů/. Pak již stačí aby klient před Vámi způsobil škodu kterou nenahlásil ať již nevědomky nebo s obav o kauci, či průtahy před odjezdem. Maskování a zatajování škody je sportem který naštěstí není příliš rozšířený, ale o to nebezpečnější. Pár rozbitých skleniček, nebo propálený sedák v salonu jsou sice nepříjemné škody, ale na životě Vás neohrožují. Horší je zamlčený náraz do trupu, poškozené navíjení plachty, utržený reeling. Všichni kdo se snaží vyhnout odpovědnosti by si měli uvědomit, že ve většině případů jejich chyby zaplatí jiný klient a hlavně ohrožují ostatní jachtaře.

Samotné převzetí lodi se odehrává v cizím jazyce, většinou v angličtině. Před odjezdem na dovolenou je dobré si vyžádat tzv. check list, což je univerzální inventární list. Zde pak máte dost času si předem přeložit termíny kterým náhodou nerozumíte. Check list bývají většinou k dispozici ve třech jazykových mutacích /anglicky, německy a v jazyce země kde se loď nachází/. V Chorvatsku jak známo zvládnete přebírku chrabře i česky, ale znát jednotlivá pojmenování lodního vybavení a lodi jako celku se rozhodně vyplatí vždy.

Proto krok 1. objednat si předem check list.

Spěch a nervozita, přijedete k moři, máte za sebou ve většině případů vyčerpávající cestu. Vaše posádky mají jedinou touhu vybalit si a jít do sprchy, restaurace, spát apod. každopádně na Vás spěchají. V kanceláři charterové společnosti nebo na marína recepci, předáte Váš bordpass či Voucher či se pouze přihlásíte. Sdělí Vám přibližný čas kdy Vám bude loď předána, pokud již není připravena a kde u kterého mola stojí. Časy pro převzetí lodí, uvedené v charteových nabídkách jsou většinou orientační. Většina lodí bývá připravená dříve, ale pokud se loď opravuje, nebo má uklízečka špatný den, čeká Vás případné zpoždění.

Krok 2. neplánujte si vyplutí na hodinu přesně a připravte sebe i posádku na obě možnosti.

Předávací technik je většinou mladý, sportovní chlapík který se na lodi pohybuje se záviděníhodnou samozřejmostí. Na očích tmavé brýle, více či méně ve spěchu. V podstatě je na lodi vše OK. Je schopen vám předat loď během pěti minut a … Někomu může působit potíž zdržovat a vypadat jako těžkopádný, pomalu chápající, na lodi klopýtající nedůvěřivec. Překonejte sami sebe, nenechte se nikdy ukolébat ani vyprovokovat. Předání lodi vám bude trvat třeba hodinu.

Krok 3. nespěchat a vše projít a se vším se seznámit.

Předání fyzicky:

  1. pohledem prohlédněte loď zda se na nad ponorové části nenachází čerstvé škrábance, stopy od šmíru nebo barvy. Je-li na palubě i podpalubí uklizeno, nikde neleží žádné nářadí nebo náhradní díly.

  2. podrobně projděte s technikem všechny věci uvedené v inventárním listu, nechte si je vždy ukázat. Přepočítávat zda souhlasí počty se vyplatí u záchranných vest, harnesů, ale nemusíte přepočítávat skleničky. Nenechte se odbýt, že vesty jsou v přídi pod postelí a pak nějaké v zadní kajutě ve skříňce nad motorem… mohlo tomu tak být, ale uklízečka je dala sušit a pak vrátila na jinou loď. Taková zjištění na moři když je vest třeba, způsobila už mnoho kapitánům vrásky. A čí to potom bude chyba, podepsali jste, že na lodi vesty jsou…

  3. mapy a navigační pomůcky. Potřebujete pilot a mapy oblastí ve kterých plánujete plavbu, nebo kam vás může klimatická nepřízeň vykázat. Zkontrolujte si pečlivě zda jsou mapy všechny a navazují na sebe. Občas si někdo mapu vezme jako suvenýr, jindy odletí s větrem v dál, nebo se taktně vyhodí potřísněná gulášem. Když kontrolujete počet map všimněte si jejich stavu, některé bývají opotřebené k nepoužití. Správná aktualizace map by měla proběhnout každé dva roky, zastaralé informace o nebezpečích na moři mohou mít fatální následky. Poškozené nebo příliš zastaralé mapy si nechte ihned vyměnit, chybějící doplnit. Odpichovátko, tužka, pravítka, náměrový kompas, dalekohled, jsou nutnou součástí navigačního stolku.

  4. elektronika a elektrické spotřebiče.

  • GPS je úžasný pomocník když funguje a umíte s ním pracovat. Nechte si proto ukázat základní funkce. Požadujte manuál /nečekejte ho v češtině/, seznamte se s umístěním antény, někdy stačí nepatrné přesměrování a máte dva satelity navíc, naopak si může některý první důstojník z posádky dát sušit na anténu horní díl plavek a budete po zbytek plavby navigovat podle hvězd. Je-li satelitní navigace na baterie musí být i jedna náhradní sada baterií, ale trvejte i na nabíječce s konektorem do dvanácti voltové zásuvky. Než vyplujete měl by Vám GPS potvrdit, že naměřená poloha maríny je správná! Většina nových lodí je vybavena mapovým plotrem, zde se vyplatí překontrolovat, že softwarová výbava je odpovídající stejně jako papírové mapy, pro vaší plavbu.

  • vysílačka, zapnout a vypnout, zkontrolovat konektor k anténě, najít pojistku – o náhradní nemluvě. Vysílačka je pro plavbu již téměř nepostradatelná. Nemá smysl vypočítávat její funkce. Občas se stane, že vysílačka nefunguje. Pouze šumí, nebo slyšíte vše a nikdo neslyší Vás nebo naopak. Nejčastěji je na vině narušený kabel k anténě. Anténa je na vrcholu stěžně a kabelový svod je veden vnitřkem stěžně, následně se ztrácí v obložení kajuty a je přístupný jen několik centimetrů před samotným přístrojem. Proto je lepší funkčnost vysílačky bezpečně ověřit ještě před vyplutím.Následná samostatná oprava za plavby je velmi náročná. Nemusíte se snažit o spojení nebo příjem při samotné přebírce lodi, ale rozhodně dříve než opustíte výchozí marínu. Oblíbeným tvrzením technického personálu je existence „zvláštního stínu zrovna tam kde se nacházíte“ nebo oblíbená pověra o tom, že v přístavu vysílačka většinou nejde, ale na moři už bude všechno v pořádku. Hřeší se tím na to, že málokdo se bude důsledně vracet a trvat na opravě, čímž ztratí čas ze své dovolené. Vždyť předpověď je vyvěšená na každé maríně, lze se zeptat rybářů nebo šťastnějších jachtařů kterým vysílačka funguje. Ale co když bude třeba volat o pomoc…

  • světla: na lodi musí být náhradní sada žárovek, minimálně pro poziční světla. Před vyplutím radno všechny světla překontrolovat a případně nechat přímo opravit. Někdy jsou špatné žárovky, jindy zkorodovaný kontakt nebo vytržený vodič. -elektrická čerpadla: všechna čerpadla musíte vyzkoušet nejlépe ihned při předání lodi. Nechte si ukázat kde se který vypínač nachází a jak se zapne celý okruh. Poslechová kontrola většinou postačí. Později, ale před vyplutím, ještě překontrolujte zda čerpadla nejen pracují, ale voda i ubývá. Zvláště koupelny mívají občas ucpané odpady. Hlavní pumpa musí mít i manuální ovládání z kokpitu, rozhodně doporučuji demonstrativní zkoušku. Jestli Vám z kohoutku voda teče nebo ne poznáte snadno. Při převzetí lodi by měla být nádrž, či nádrže s vodou naplněné. Ukazatele stavu nádrží jsou většinou na hlavním panelu nebo poblíž. Nedůvěřujte však ukazatelů a to ani u nových lodí. Informujte se předem jaký je objem nádrže a kolik nádrží máte lodi a kde. I když bude ukazatel vykazovat plnou nádrž, stejně doplňte vodu ještě před vyplutím. Ukazatele stavu občas zkreslují a ten kdo plnil nádrž se mohl spokojit s tím, že voda z nádrže již vyběhla. Ale i voda se umí napěnit a pak je v nádrži méně než si myslíte. V dovolenkových plavbách tím, život neohrozíte, ale znepříjemníte. Když plníte vodu do nádrží a chcete mít jistotu, že nádrž je opravdu plná dejte si pár minut přestávku, po té co voda poprvé vytekla ven, Někdy pak ještě dočerpáte překvapivé množství vody.

  • hloubkoměr: jeho funkčnost zjistíte i v přístavu. I na nových lodích může však přidávat či ubírat. Před vyplutím proto proveďte manuální změření hloubky, porovnejte s údaji na hloubkoměru. Jestli se rozcházejí není třeba ztrácet čas s opravou, pouze si poznamenejte rozdíl kterým pak opravujte výsledky hloubkoměru. Zkontrolujte si před vyplutím i na jakou hloubku je nastavený akustický alarm, případně přenastavte s ohledem na úchylku v měřeních. -hlavní panel: nechte si přesně ukázat který vypínač má jakou funkci, kde jsou jističe, případné pojistky, ukazatele stavu baterií, dobíjení,

  • elektrický kotevní vrátek: vyzkoušejte základní dvě funkce navíjení a vypouštění a to jak na ovládači u vrátku, tak i u případného ovládání přímo v kokpitu. Často jsou u ovladačů zkorodované konektory nebo poškozené kabely. Náhradní konektor není špatným doplňkem lodního nářadí. V kotevním prostoru by měla být i tyč na manuální funkci vrátku a jedny rukavice na opravdu manuální způsob vytažení kotvy.

  • další problémy s elektřinou mohou být: nechladí lednice, nedobíjí se baterie na motor, nedobíjí se baterie při napojení na rozvod 220 z mola. V případě, že přebíráte loď odpoledne a vyplouváte až druhý den ráno, doporučuji zvýšit odběr a kontrolovat ukazatele stavu baterií. Pokud se Vám za plavby stane podobná nepříjemnost, jako že Vám přestane pracovat dobíjení akumulátorů, ihned přejděte na úsporný režim. Základem je energie pro poziční světla, použití vysílačky a aspoň jeden start motoru. Samozřejmě ihned jak to půjde nejdříve vyhledejte opravu.


  1. motor, na lodích jsou v drtivé většině stabilní dieselové motory. Při převzetí lodi, se nechte podrobně instruovat jak motor správně startovat, jak dlouho žhavit, jak provést dekompresi. Plyn a řazení jsou většinou stejné, ale nic nezkazíte když se necháte poučit. Nechte si ukázat všechny přístupy k motoru, kde zkontrolovat stav oleje /náhradní olej na doplnění musí být na palubě/, klínový řemen /náhradní řemen je nezbytný/, umístění palivového filtru /rezervní filtr s sebou!!!/. I když si sami neopravujete auto, tyto tři úkony by jste jako kapitáni měli zvládnout. Častým problémem proč nenastartujete je ucpaný palivový filtr, dá se naštěstí i vyčistit, jen ho musíte umět najít. Nečistot v nádrži se najde dost, obzvláště v Chorvatsku. Některé benzínové pumpy na pobřeží mají staré a znečištěné tanky na naftu. Stejně jako s vodou nedůvěřujte ukazatelům stavu paliva. I když funguje zcela správně, tak je-li ručička na plné nádrži chybí vám okolo deseti litrů do plna. Plno je když je ručička za ryskou. Ale i u nových lodí nemusí palivoměr fungovat vůbec. Informujte se jakou má nádrž na naftu kapacitu, jakou má loď spotřebu v optimu /což je plyn na cca 60% výkonu/, poznamenejte si například v lodním deníku kolik hodin jste denně upluli na motor, tím snadno určíte jak jste na tom s palivem a nehrozí Vám nemilé překvapení v nepříhodném okamžiku. Dále pak před vyplutím na moře navštivte první pumpu a doplňte nádrž naftou, jedině tak získáte jistotu, že palivo na lodi máte, pozor nafta pění a v kombinaci teplé počasí a nekvalitní tankovací pistole Vám nafta může napěnit, vyběhnout a nádrž je přitom poloprázdná. Chce to trochu trpělivosti. Pokud hned po vyplutí dočerpáte výrazně mnoho nafty do nádrže vraťte se a s dokladem a informujte zástupce charterové společnosti. Jinak po Vás budou při návratu chtít plnou nádrž a nikdo Vám již vaši investici neproplatí. Nikdy, ale nevyjíždějte palivo až do konce. Pokud Vám dojde palivo zavzdušní se systém motoru, což je na moři nepříjemné řešit a dále ze dna nádrže se do palivového filtru dostane celá sedlina… Někdo nedočerpává, ale před vyplutím odšroubuje hrdlo palivové nádrže a prostě se podívá kolik má nafty pod postelí. Je pak, ale nutné správně srovnat těsnění a dobře dotáhnout šrouby, zápach z vyšplíchané nafty je v malých kajutách hodně obtěžující a pro manželky nepřekonatelný. Při převzetí je dobré ověřit funkčnost motoru v záběru, proto lehce přidejte plyn vpřed i vzad, loď napne vyvazovací lana. Ověříte tím, mimo jiné i to, že propeller je na svém místě a funkční. Poškozený propeller je nejčastější nehodou s lodí. Namotat na hřídel kus lana, sítě, igelitu nebo vyvazovací či mooringové lano je dílem okamžiku. Oprava se pohybuje od jednoho sta až do několika tisíc EURO. Důležité je okamžitě vypnout motor.

  2. plachty: předávající technik nechť Vám slovně popíše funkce lan v kokpitu. Stejně si pak před vyplutím lana projdete a seznámíte se s jejich určením. Pokud to počasí jen trochu dovolí vytáhněte při přebírce obě plachty a prohlédněte jejich stav. Důležitá jsou ne jen případná poškození, ale i opravovaná místa a celkový stav plachty. Příliš sešlá nebo mnohokrát opravovaná plachta si žádají výměnu. Když Vám špatnou plachtu nevymění je třeba k zápisu o převzetí lodi dodat nákres plachty s vyznačeným a popsaným rozsahem opravovaných míst. Nést odpovědnost za opravovanou plachtu je nesmysl. Pokud za plavby roztrháte plachtu, je to vždy bráno jako vaše vina. Stejně jako platí u aut ne napadnutelné pravidlo, že musíte přizpůsobit jízdu stavu vozovky a vozidla, je vyšší povinností správně a včas refovat plochu plachet aby nedošlo k poškození. Bohužel u některých plachet bývá nutné refovat i když si za flauty někdo z posádky kýchne. Na druhou stranu máte-li na lodi nové plachty které někdo někde roztrhnul a vše je kvalitně opraveno, nových plachet se nedomáhejte a bez obav vyplujte. Každopádně si u plachet zkontrolujte líky, oka, stav otěží a lan.

  3. trup lodi: vyplatí se podrobná prohlídka. Již na začátku jste se podívali po viditelných poškozeních. Jsou-li jaká dejte je do zápisu a nenechte se uchlácholit, že o tom se přeci dávno ví. Než se vrátíte mohlo by se zapomenout. Před vyplutím doporučuji každému zvolit dobrovolníka z posádky který se potopí a prohlédne si trup pod vodou. Když už bude pod vodou podívá se na propeller zda tam není nějaký ten namotaný vlasec, lanko kus sítě nebo jiná nepatřičnost a zda je tam třeba elektroda na svém místě. Všechny závady které před vyplutím objevíte v podponorové části běžte ihned ohlásit majiteli lodi. V Chorvatsku je pravidlem, že před navracením lodí si je prohlídne potápěč a posádky o tom většinou ani neví. Pokud si tedy prohlédnete stav lodi pod vodou před vyplutím sami je to v Chorvatsku vaše ochrana před případným sporem. V ostatních zemích to není pravidlem, zde je pak vaše prohlídka dobrá i jako prevence vaší bezpečné plavby. Mnoho společností spoléhá na slušnost, že amatérský námořník nebude přeci tajit, že způsobil škodu, ale pozor někteří plavci tají.

  4. drobnosti které si zaslouží pozornost:

  • překontrolujte si upevnění kotevního řetězu než ho pošlete do vody

  • informujte se na délku kotevního řetězu a jaké jsou na něm případné značky pro určení průběžné délky

  • je na lodi druhá kotva?

  • je na lodi dostatek nářadí? Vezměte si svoje z auta

  • je na lodi svítící baterka, případně baterka do 12V zásuvky?

  • vyzkoušejte /rozumně/ pevnost sloupků a stav lanek od reelingů

  • vyzkoušejte napnutí vantů

  • vyzkoušejte napnutí výtahů plachet

  • překontrolujte nejlépe čichem, zda někdo nezaměnil uzávěrky u nádrží na vodu a na palivo, někdy to jde…

  • nafoukněte člun a nechte ho do druhého dne nafouknutý, měl by zůstat beze změny!

  • pasují vesla?

  • je na lodi sada záplat a lepení

  • máte-li přívěsný motor, vyplatí se jeden start, u dvoutaktů si nechte napsat správný poměr oleje a benzínu.

  • rezervní kanystr

  • je na lodi náhradní olej do motoru?

  • plynu máte mít jednu plnou láhev na jeden týden a pak ještě nasazenou láhev po minulé plavbě. Kontrolu je možné provést maximálně potěžkáním láhve.

  • nezapomeňte si z auta vzít na loď lékárničku

  • seznamte se s umístěním všech ventilů od plynu, vody i odpadů

  • není náhodou voda v kýlu, jestli ano vypumpujte ji a před vyplutím znovu překontrolujte, nesmí přibývat.

  • vyzkoušejte jak pracují toalety, odpady bývají často poškozené a oprava není příjemný zážitek.

  • překontrolujte zda jsou nafouklé fendry

  • pronajali jste si zcela novou loď? Dobře máte výhodu, ale kontrolujte stejně jako u lodi staré. Někdy stačí jedna vydařená posádka před vámi a loď za týden zestárne o léta.


Pro úspěšné převzetí a předání lodi je v Chorvatsku potřebné i správné vystupování, možná je to hlavní díl úspěchu.

Chování, nikdy se nechovejte namyšleně, přezíravě a arogantně i když máte o sobě vysoké mínění. Důslednost provázejte vždy úsměvem a přátelským vystupováním. Doporučuji na začátku darovat přidělenému předávajícímu technikovi pár plechovek piva. Je potřeba vytvořit vstřícnou atmosféru. Rozhodně se v Chorvatsku nedomnívejte, že jste si zaplatili drahý pronájem lodi a v ceně je i vstřícná ochota pomocného personálu. Ze zkušenosti vím, že se chovají přesně tak jak se chováte vy k ním a je jim naprosto jedno jestli se rozčílíte. Mezi majitelskými agenturami neexistuje výjimka, protože vliv agentury končí v kanceláři, ale na mole se pohybují vždy stejní kluci a liší se jen logy na firemních tričkách. V případě, že objevíte nějaké závady nebo nedostatky, neberte to jako vinu předávajícího, ale vystupujte tak, že Vám je předávající pomůže vyřešit. Rozdíl bývá patrný, chybějící vestu vám může donést během dvou minut nebo také druhý den ráno. Stížnosti na chování personálu na mole jsou zcela k ničemu, soustrastný zájem a pokrčení ramen cizí agentury přidají bezmocný povzdech.

Převzetí a předání lodi není rozhodně až takový horor a nemusíte mít obav, že vás všichni chtějí okrást o kauci nebo si přivydělat na pojistce. Pouze buďte opatrní a důslední. Za posádku by se měli předání účastnit dva. Měl by to být kapitán lodi a u druhého záleží na optimálních schopnostech, rozumí lodím, nejlépe mluvím potřebným cizím jazykem, je třeba rozený talent na věci technické nebo je kontrolorem od boha. Ostatní posádku na loď zatím nepouštějte.

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page